ریبون وکس رزین

ریبون وکس رزین

اگر تا به حال به پرینترها توجه کرده باشید دیده‌اید که یک جوهر داخل آن قرار می‌گیرد تا عملیات چاپ روی کاغذ انجام شود. در پرینترهای لیبل زن ریبون نقش جوهر را بازی می‌کند که از مواد مصرفی در چاپ برچسب است. ریبون‌ها را می‌توان از نظر جنس به چهار دسته کلی تقسیم کرد که عبارت‌ند از: ریبون وکس، ریبون وکس رزین، ریبون رزین و ریبون سوپر رزین. جنس ریبون می‌تواند کیفیت چاپ را تعیین کند. بنابراین در صنعت چاپ لیبل انتخاب نوع و جنس آن بسیار تاثیرگذار است. در ادامه توضیحات بیشتر در مورد این ماده خواهید خواند.

مکانیزم چاپ

در زمان چاپ وقتی که هد داغ می‌شود جوهری روی لیبل ذوب خواهد شد و تصویری که مدنظر کاربر است روی آن حک می‌شود. این روش را چاپ انتقال حرارتی می‌نامند که نام عمومی‌تر آن چاپ با ریبون است. از ریبون‌ها برای چاپ روی لیبل‌ها توسط لیبل پرینترها استفاده می‌شود.

ریبون از چه چیزی ساخته شده است؟

ریبون‌ها دارای چهار لایه هستند که با یکدیگر در ایجاد یک چاپ با کیفیت و ماندگار کمک می‌کنند. این چهار لایه عبارت‌اند از:

  • لایه محافظ: برای کاهش مشکل الکتریسیته این لایه بین PET و هد چاپ قرار می‌گیرد و موجب آسان شدن حرکت ریبون در چاپگر می‌شود.
  • لایه PET: امکان انتقال حرارت از هد حرارتی به جوهر را  لایه PET بر عهده دارد.
  • لایه آزاد: این لایه به جدا شدن جوهر از لایه پایه حتی در دمای پایین کمک می‌کند.
  • لایه جوهر: لایه جوهر می‌تواند از جنس ریبون وکس، ریبون وکس رزین یا رزین باشد. لایه جوهر با حرارت هد ذوب می‌شود و تصویری مورد نیاز کاربری را چاپ می‌کند.  این لایه دارای ضخامت‌های متفاوتی است که کیفیت چاپ  به آن بستگی دارد.

ریبون وکس رزین

انواع ریبون

همانطور که در ابتدا اشاره شد، ریبون‌ها را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد که در ادامه مشخصات هر یک را توضیح خواهیم داد:

ریبون وکس

این نوع را می‌توان ارزان‌ترین ریبون موجود در بازار دانست. نقطه حرارتی ریبون وکس به نسبت دیگر انواع پایین‌تر است؛ در نتیجه برای چاپ نیاز به ایجاد حرارات بسیار نیست. آنچه با ریبون وکس چاپ می‌شود از نظر کیفیت در برابر ساییدگی، دمای بالا، مواد شوینده و رطوبت دوام کمتری دارد.

بنابراین در مواقعی از این نوع ریبون استفاده می‌شود که ایجاد ساییدگی وجود نداشته باشد یا دوام بالا برای چاپ مورد نیاز نباشد. معمولا از این ریبون برای لیبل‌های لباس، برچسب قیمت، انبارداری و قفسه استفاده می‌شود.

ریبون وکس رزین

این ریبون ترکیبی از رنگ و وکس و رزین بوده که در آن درصد رزین بیشتر است. در این نوع ریبون نیاز به حرارت بیشتری برای چاپ خواهد بود؛ به دلیل اینکه ریبون وکس رزین دارای مواد سخت‌تری است و به نسبت مدل قبل در برابر سایش و مواد شیمیایی در شستشو دوام بیشتری دارد. سرعت چاپ با ریبون وکس رزین 16 اینچ در ثانیه است. به دلیل ماندگاری بالا ریبون وکس رزین به نسبت مدل قبلا از قیمت بیشتری نیز برخوردار است.

ریبون وکس رزین

ریبون رزین

این ریبون‌ها از بالاترین درصد مواد رزینی برخوردارند که برای چاپ نیازمند دما و فشار بالایی هستند. به همین دلیل باید انتظار سرعت چاپ کمتری را از آن‌ها داشت. با این حال مقاومت این نوع ریبون در برابر خراش و مواد شوینده بیشتر از دو نوع قبل است. از این ریبون بیشتر در صنایع دارویی خودروسازی و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

ریبون سوپر رزین

این ریبون دارای مقاومت بیشتری است و به دلیل قیمت بالا در شرایط محیطی سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای مثال در صنایع شیمیای یا پزشکی از این نوع ریبون استفاده می‌شود.

یادداشت پایانی

در این مطلب به انواع ریبون و کاربرد‌های آن در شرایط مختلف اشاره کردیم، اگر می‌خواهید از بهترین ریبون برای چاپ استفاده کنید و دوام ماندگاری آن برای شما مهم است، مناسب بهترین نوع ریبون وکس رزین است که با داشتن قیمت مناسب می‌تواند ماندگاری مطلوبی را ارائه کند. شما می‌توانید برای خرید ریبون به سایت فروشگاهی اهورا مراجعه کنید و انواع ریبون در رنگ‌بندی، کیفیت و ضخامت‌های مختلف را خریداری کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.
تماس با ما